Kommuner og fylkeskommuner skal ha internkontroll med administrasjonens virksomhet for å sikre at lover og forskrifter følges. Kommunedirektøren i kommunen og fylkeskommunen er ansvarlig for internkontrollen.
Internkontrollen skal være systematisk og tilpasses virksomhetens størrelse, egenart, aktiviteter og risikoforhold.
Ved internkontroll etter denne paragrafen skal kommunedirektøren
a) | utarbeide en beskrivelse av virksomhetens hovedoppgaver, mål og organisering |
b) | ha nødvendige rutiner og prosedyrer |
c) | avdekke og følge opp avvik og risiko for avvik |
d) | dokumentere internkontrollen i den formen og det omfanget som er nødvendig |
e) | evaluere og ved behov forbedre skriftlige prosedyrer og andre tiltak for internkontroll (Kommuneloven §25-1) |
Kommunedirektøren skal rapportere til kommunestyret og fylkestinget om internkontroll og om resultater fra statlig tilsyn minst én gang i året (Kommuneloven §25-2).
Kommunedirektøren er den øverste administrative lederen for Nesseby kommune, og skal se til at kommunen utvikles og drives i samsvar med lover, regler og de politiske vedtak som er fattet. Det er kommunedirektørens ansvar at kommunestyret og andre kommunale politiske organer får gode og gjennomarbeidede faglige utredninger som grunnlag for sine beslutninger, og at de vedtatte beslutningene settes ut i livet på en god måte.
Virksomhetslederne har ansvaret for overordnet planlegging og styring av sin virksomhet. Virksomhetslederne rapporterer direkte til kommunedirektøren, og er delegert kommunedirektørens fullmakter i henhold til delegasjonsreglementet.